Sunday, September 30, 2012

MOH KECEK ARAB.




Sembang2 santai dengan mek Arab. Sini saya senaraikan antara perkataan- perkataannya.

Sukalah saya, bila ada salah, habaq mai supaya dapat saya betulkan.

Nafsu syai - kita sama

Dob/Dummah- patung beruang
Khajulah - malu
Sahlu-senang
Samma'ah-headset
Hiza'-selipar
Saufa- i will
Misli - seperti saya
Mansyafah - tuala
Asif, az'ajtuki - maafkan saya , saya mengganggu awak. (suka nih sebab boleh guna untuk berbual!)
Asghor syai - paling kecil 
Akbar syai -paling besar
Khaifah -panas
Tobaq - pinggan
'Adi- it's ok
Mikwah - seterika
Waslah - extension wire
Ro,ihatun jayyidah - baunya sedap (kena berhenti sikit)
Tob'an -sudah tentu
Uridu anam -saya nak tidur
Alhasubah - kalkulator
Wasim - hensem
Khoffazat- sarung tangan
Ana mahzuzah- saya bernasib baik.(ini pun bahasa untuk sembang)
Meramiah- nama sejenis daun di Urdun yang diletakkan dalam teh. Mereka kata baik untuk perut.



(gambar hiasan : Teh dengan pudina saya suka)

Saya tak boleh habiskan air teh yang dihidangkan. Baunya sedap, rasa perit2 manis sikit. Semoga dibalas dengan kebaikan ya kawan dengan menjamu kami minum. InsyaAllah. 

No comments: