Thursday, October 4, 2012

عدد والمعدود 1


Dalam kelas semalam,saya dan kawan-kawan telah belajar tajuk عدد والمعدود bersama Doktor Nur. Ikuti perbincangan kami di bawah. Saya cuba buat semudah yang mungkin. 

Bagi nombor  1 dan 2,

-> مفعول به و نعت = akan menjadi sama, yakni kedua-duanya haruslah (lelaki) مذكر, atau kedua-duanya mestilah (perempuan ) مؤنث.

Contoh ayat :

Nombor 1) 

--> اشتريت قلما واحد , cara bacaan " Ishtaroitu qolma wahidan"

#قلما هو مفعول به , وهو مذكر
#واحد هو نعت , وهو مذكر

Nombor 2) 

--> كتبت رسالتين اثنتين , cara bacaan " Katabtu darosaini ithnaini " 

# رسالتين هي مفعول به, وهي مؤنث 
# اثنتين هي نعت , وهي مؤنث

Kesimpulannya, apabila مفعول به lelaki , نعت harus menjadi lelaki juga. Apabila  مفعول به perempuan, maka  نعت harus menjadi perempuan juga.

Alhamdulillah atas peluang yang Allah beri ini, semoga berjumpa lagi untuk nota seterusnya. InsyaAllah.

5 comments:

Anonymous said...

Love what you are doing with the blog man!

AthirahJinal, Mafraq Jordan. said...

Thanks for ur supp0rt. H0pe u'll enjoy reading it!

Anonymous said...

salam alaik, boleh tak tolong i'rabkan setiap perkataan ni:-

عندي أحد عشر قلما مستوردا

AthirahJinal, Mafraq Jordan. said...

W'salam Anonymous.

Realitinya, saya tak mahir i'rab. Dan tidak molek jugalah, jika saya nyatakan terus di sini saya, tanpa saya buat sebarang usaha.

Dengan pert0l0ngan pensyarah saya, Dr Nur dan sahabat2 saya iaitu Syifak Wazi, Fitrah, Kak Pah, Atikah dan Suhada,saya sertakan i'rabnya.

عندي : شبه جملة (عندي) في محل رفع خبر مقدم

احد عشر : مبتداء مؤخر

قلما : تمييز منصوب بالفتحة

مستوردا : نعت منصوب بالفتحة

Sebenarnya saya suka soalan anda. Buatkan saya mencari2 dan belajar lagi. Bukan tulis k0s0ng saja. :)

Salah habaq mai na, sama2 kita b0leh bet0ikan. ^_^

Sheikh Muhammad Fakhrullah al-Mubarak said...

i'rabnya betul cuma tidak lengkap dan masih samar.. di bawah ini i;rab yg lengkap :

عندي أحد عشر قلما مستوردا

عندي : مفعول فيه منصوب وعلامة نصبه
الفتحة المقدرة على ما قبل ياء المتكلم منع من ظهورها اشتغال المحل بحركة المناسبة وهو مضاف والياء ضمير متصل مبني في محل جر بالإضافة
وشبه الجملة في محل رفع خبر مقدم وجوبا

أحد عشر : كلمتان مبنيتان على فتح
الجزأين في محل رفع مبتدأ مؤخر

والجملة الاسمية جملة إبتدائية لا محل لها من الإعراب

قلما : تمييز منصوب وعلامة نصبه الفتحة وهو منعوت

مستوردا : نعت منصوب وعلامة نصبه الفتحة