Sunday, November 4, 2012

PENULISAN PENUH atau PENDEK.


Penulisan perkataan samada penuh atau potong-potong/ pendek akan beri pengaruh  pada tulisan seseorang.  Sebenarnya, Sifu  yang saya cukup segani, (saya tak diiktiraf pun anak muridnya, namun saya suka ja) Puan Ainon Mohd. yang telah ceritakan dan 'habaq' teknik penulisan ini pada saya, setelah beliau membaca entry dalam blog saya.

Serba sedikit mengenai diri beliau,
Ainon Mohd. adalah Pengerusi Syarikat Kumpulan PTS. Beliau berpengalaman luas dalam bidang organisasi dan kepimpinan. Pengalaman beliau banyak digunakan dalam memimpin PTS selama 10 tahun dan menjadi sebuah syarikat penerbitan tersohor di Malaysia.

Sesungguhnya saya hanya nak berkongsi saja. Sebabnya,  semasa mula2...  penulisan saya pun, saya gunakan tulisan pendek,singkat dan 'c0pypaste'. ngeh3 ^_^ .

Contoh.

1. Lelaki yg baik utk prmpuan yg baik.

2.Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.

Mana satu pilihan sanubari anda ?! Jawab jangan tak jawab.
Saya yakin pilihan pertama pembaca budiman semua yang nombor 1 kan.( sambil angguk kepala ).

Sebabnya ia lebih mudah dibaca, dan akal kita tak perlu ambil masa yang lama untuk menafsir, apa sebenarnya perkataan ini.

Terpulang pada kekreatifan penulisan seorang penulis itu sendiri, ada gaya santai, hum0r , ringkas tapi bermakna, gila2 namun pembaca masih waras dan lain2 lagi.

Saya sendiri masih suka nak guna simbol '2' bila ada perkataan berganda. hehe :)  maafkan saya.

Saya kongsikan antara blog Puan Ainon Mohd.


Semoga kita semua sentiasa ditingkatkan iman dan takwa,insyaAllah amin.

 


2 comments:

Tracey said...

Hahaha,, biasalah tu..bagi kita yg pendek2 tu senang..huhuu..

AthirahJinal, Mafraq Jordan. said...

Memang, semp0i aja ! :)