Tuesday, January 22, 2013

Jelajah Jordan 2013

Alhamdulillah, untuk cuti lebih sebulan di Jordan ini, saya pergi jelajah Jordan bersama kawan2 . Antaranya Petra, Aqabah, Ma'rakah Mu'tah, Makam Syuhada' , Gua Ashabul Kahfi, Jabal Qal'ah, Laut Mati, Qal'ah Salahuddin dan Pantai Aqabah.

Jaulah selama 3 hari 2 malam ini, amatlah bermakna tambah2 untuk pelajar tahun 1 macam kami ini. Berpeluang menziarahi tempat2 para Nabi dan mengambil ibrah dari kisah orang terdahulu.

Untuk post saya kali ini, saya tak ceritakan lagi kisah2 tempat bersejarah ini. Saya post gambar2 untuk sama2 menghayatinya. Cewah ! insyaAllah.

JABAL QAL'AH


penerangan oleh Pegawai Penerangan kami.



GUA ASHABUL KAHFI


 MADABA

(pasu2 buatan )

(mozek2)






(menarik ! dari atas sini dikatakan dapat melihat Jerussalem, tapi saya tak nampak pun. kena pakai teropong rasanya)

LAUT  MATI






(nampak garam ini . bila masukkah tangan dalam air ni rasa melekit tak selesa. Bila sentuh air ni baru bukti kata sampai ke Laut Mati, jika tak sentuh maknanya masih tak sampai la tu)

(airnya, beralun g2. )



(Laut Mati sangat luas3)

MAQAM SYUHADA' (3 orang panglima Peperangan Mu'tah)

(ini di Makam As-syahid Saidina Jaa'far, yang dikenali dengan Ja'afar At-Toyar )






(saya tak pasti kata2 atau doa. Ini di makam As-syahid Saidina Abdullah b. Rowaihah)


MA'RAKAH MU'TAH (MEDAN PEPERANGAN MU'TAH)


(Mu'tah masih bersalji)

(lagi penerangan mengenai medan peperangan Mu'tah. "Seluas mata memandang inilah medannya". )



PETRA





(sampai ke pintu pertama setelah lebih kurang 45 minit berjalan. dasyat3)















 AQABAH


(menaiki bot , hanya di Aqabah. hehe)

PANTAI AQABAH



( inilah yang dinanti-nantikan. BBQ! kat sini, tak payah susah2 nak kipas sebab anginnya dah bertiup sepoi2 g2. Ambil masa dalam setengah jam nak bagi ada bara api. Pastu kami pun membakarlah sotong, ikan, ayam dan sosej. Sotong,hanya di Aqabah ! )

AQUARIUM HIDUPAN LAUT

(lebih kurang macam di Aquarium KLCC ja. )

Nantikan kisah sejarah pada post akan datang,insyaAllah.

Ya Allah ,tingkatlah iman dan taqwa kami kepadaMu, Amin3.




3 comments:

.minal qalby. said...

wow! subhanaAllah, amazing! postkn lg byk gmba sejarah ye thirah! bestnye...^^

AthirahJinal, said...

insyaAllah amal, ko pon post la tempat2 kat Indon tu.

Andak Firuz said...

mashaAllah kak thirah :D