Sunday, February 24, 2013

Pencerahan oleh Sheikh Zainul Asri (1) :Buku 50 Akhlak Salafussoleh.

Alhamdulillah, Sheikh Zainul Asri datang ke Jordan,untuk mengisi kekosongan hati2 kami ini.Bersyukur sangat2 dapat berjumpa dan dengar mutiara2 ilmu dari mulut Sheikh sendiri. Sebenarnya dah lepas 2 bulan rasanya program ni, cuma baru sekarang saya kongsikan. Sheikh bedah buku ; '50 Akhlak Salafussoleh'. InsyaAllah, semoga Allah lembutkan hati kita semua.

Sheikh kata jugak,mana yang sempat Allah bagi, itu ja. Sebab masa singkat.

Tajuk 1: Ikhlas Beramal.

- kenapa kita mengabdi diri kepada Allah ,kerana Allah menciptakan kita.
- hikmah diciptakan manusia,supaya manusia mengenaliKu.
- apa itu ikhlas : tidak campurkan tujuan ibadah dengan benda lain, jika tidak ikhlas akan dihukum.
- Nabi mendoakan Syam dan Yaman.
- bagaimana kita mengaji Usuluddin tapi tak kenal Allah ?! .sebab niat tu salah.
- tak rasa takut Allah, tak rindu Allah dan tak cinta Allah. wajib mengaji dengan berguru.
- Jangan !! mengaji untuk kerja, untuk carik makan, untuk cari rezeki.
- ngaji sebab nak sijil, tak  ikhlas takkan bau syurga.
- boleh bekerja itu bonus, tapi apapun ,mengaji sebab Allah.
- semua ilmu merupakan ilmu agama termasuklah ilmu fardu ain dan fardu kifayah.

Tajuk 7 : Mengharapkan Kematian untuk Menyelamatkan Agama.

- minta mati demi untuk menyelamatkan agama dalam diri.
- zaman dajal penuh dengan fitnah , IT pun tak boleh guna.
- zaman dajal ikat anak isteri di tiang.
- tempat pertempuran , dekat di sini (Jordan).
- Imam Mahadi lancar perang dari Syria, Lebanon dan Mesir.

Tajuk 15 : Saling Memberi Nasihat.

-kita nak menasihat ja, tak mahu dinasihati.
-Saidina Umar ; 'apa pandangan kamu, saya tak betul'. (beliau suruh bagitahu). Abu ubaidah jawab : 'semasa Nabi ada, kau ada sehelai baju. lepas Nabi wafat, kau ada 2 helai baju.
-tengok kawan pelik, nasihatkan dia.

Tajuk 22 : Lembut Hati dengan Banyak Menangis.

- musibah umat akhir zaman iaitu tak mengalir air mata. 
- walaupun tak boleh menangis, buat2 lah menangis.
- cara lembut hati dengan qasidah.
- selawatlah sebab cintakan Rasulullah, rindu nak jumpa Rasulullah.
- Tuhan suruh tunjuk, cinta rasulullah dengan qasidah.
-air mata turun, sapukan ke seluruh badan.

Tajuk 45 : Mengorbankan Dunia untuk Mendapatkan Akhirat.

-tinggalkan permusuhan sesama manusia.
-suka korbankan dunia untuk dapatkan akhirat.
-walau manusia memusuhi mereka, mereka tak bermusuh dengan manusia.

Alhamdulillah,semoga kita semua sentiasa ditingkatkan iman dan taqwa kepada Allah,amin3.




No comments: