Monday, March 11, 2013

Semua Allah Punya ! Nikmat Allah tak terhitung.

Subuh2 tadi teringat lagu  yang pernah dinasyidkan Arwah Us Asri Rabbani, "Semua Allah Punya". 

"Mana ada kita punya, semua Allah punya".

Nak kongsi ayat tentang nikmat2 ciptaan Allah di dunia ini. Nampak biasa2 ja, tapi itulah kekuasaan dan kehebatan Allah.

Tanda2 Kekuasaan Allah dalam Alam. (Surah Furqan : 45-53)

45. Tidakkah engkau melihat kekuasaan Tuhanmu? - bagaimana Ia menjadikan bayang-bayang itu terbentang (luas kawasannya) dan jika Ia kehendaki tentulah Ia menjadikannya tetap (tidak bergerak dan tidak berubah)! Kemudian Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu.


46. Kemudian Kami tarik balik bayang-bayang itu kepada Kami, dengan beransur-ansur.
(Bayang2 itu Kami hapuskan perlahan2 sesuai dengan terbenamnya matahari sedikit demi sedikit. )

47. Dan Dia lah Tuhan yang menjadikan malam untuk kamu sebagai pakaian, dan menjadikan tidur untuk berhenti rehat, serta menjadikan siang untuk keluar mencari rezeki.


48. Dan Dia lah Tuhan yang menghantarkan angin sebagai berita gembira sebelum kedatangan rahmatNya, dan Kami menurunkan dari langit: air yang bersih suci,


49. Untuk Kami hidupkan dengan air itu bumi yang mati, serta memberi minum air itu kepada sebahagian dari makhluk-makhluk Kami, khasnya binatang ternak yang banyak dan manusia yang ramai.

 

50. Dan demi sesungguhnya! Kami telah berulang-ulang kali menyebarkan hujjah-hujjah di antara manusia melalui Al-Quran supaya mereka berfikir (mengenalku serta bersyukur); dalam pada itu kebanyakan manusia tidak mahu melainkan berlaku kufur.

51. Dan kalau Kami kehendaki, tentulah Kami utuskan dalam tiap-tiap negeri, seorang Rasul pemberi amaran.

52. Oleh itu, janganlah engkau (Wahai Muhammad) menurut kehendak orang-orang kafir, dan berjuanglah dengan hujjah-hujjah Al-Quran menghadapi mereka dengan perjuangan yang besar dan bersungguh-sungguh.

53. Dan Dia lah Tuhan yang telah mengalirkan dua laut berdampingan, yang satu tawar lagi memuaskan dahaga, dan yang satu lagi masin lagi pahit; serta Ia menjadikan antara kedua-dua laut itu sempadan dan sekatan yang menyekat percampuran keduanya.


Ya Allah, bantulah kami dalam mensyukuri nikmatMu,insyaAllah.

No comments: