Wednesday, September 11, 2013

Tazkirah.

Alhamdulillah, catitan2 tazkirah dalam buku hamba oleh Ustaz Marshidi, guru hamba selamanya, insya allah. Bertarikh 7.3.2010. Moga2 kita semua beroleh manfaat darinya. insya allah.

- siapa nak jumpa Allah jangan buat ibadah dalam keadaan syirik.
-masuk syurga, semua tersedia.
- baru rasa teringin, dah dapat.
-Allah bagi kita jumpa di sana (kekasih)

-nak mandi kena pakai kain.
-malaikat malu tengok yang tak berpakaian.
-setan mendekat.
-tandas tempat depa (dalam rumah)
-dirancang yahudi.
-percaya benda mistik.
-kita pakai baju depa (dah disihir)
-ia lemahkan jiwa kita.
-racun2 sudah lekat dalam jiwa kita.
-takda manusia boleh buat semua agama (diikutkan)
-yang dah tahu pun tak mampu buat.
-bila dah lama buat, sesuatu amalan akan pimpin kita.
-bukan senang jadi baik, dah niat pun bagus.
-kawan betul2.
-biaq kawan best, kita tak best xpa.
-azali dah tetap syurga atau neraka.
-yakin kita ahli syurga.
-Allah sedang turutkan azali kita, ( dalam perjalanan kehidupan )
-nak benda baik . berliku2
-buat jahat, mudah.
-Allah nak dia baik, Allah mudahkan.
-kena cari jalan = ada guru.
-sayang guru.
-rasa ada perubahan dalam diri.
-Allah bantu.
sedekah, sampai mati pahala berjalan.
-nanti allah bagi mahligai.
-hadiah yang tak pernah dilihat di dunia.

-kita tak tahu siapa guru doa makbul.
-hormat semua guru.
-orang yang tak baca doa, sombong dengan allah.
-setan duk sebelah bila mengumpat dan gelak banyak.

-solat dalam keadaan ngantuk, makruh tapi 3am xapa.
-Tuhan tahu sebab seseorang mati dalam keadaan kafir.
-orang berkasar, tak beradab.
-hidup mukmin, xdak kebahagiaan tapi ada penawar.
-doa merayu pada allah.
cukup masa allah tarik hati.

-ulama' akhir zaman kelam kabut.
-apalah sangat orang nak kata kita kat belakang
-anak2 murid ustaz ada akhlak us puas.(ya allah, pimpinlah hamba)
-sebelum depa mati, bagi pedoman nak pimpin depa.
-ustaz tak berhenti dari berguru.
-nak tarbiah, sabar tengok berubah (bukan sekelip mata)
-takleh tarbiah guna kekerasan.
(Ya allah,hamba sedar hamba banyak cita2, ampuni hamba selamtkan hamba)
-kita akan dengar lagu untuk hilangkan tension.
-jiwa tetap nak buat benda jahat.
-nafsu,mesti terlajak, teringin macam2.

-orang perempuan bodoh, senyum pada lelaki.
-lelaki sikap helang.
-kalau nampak, tak berani main2 dengan guru.
-ramai pilih cara hidup begitu.
-kesan pada rumah tangga (bala)
-bala yang jauh makin dekat.
samada dosa kita/ibubapa.

-tak kira anak ustaz/ah atau tak,anak siapa pun, jadi kelam kabut.
-camana nak dakwah orang.
-masih keras hati, takjaga perasaan kawan2.
-bini ustazah, pakaian tak macam ustazah.
-kalau sikap kita tak berubah, kita akan jadi rosak.
-iblis yang dekat bukan sebarangan.
-dalaman masih kurang.
-jaga betul2 dengan guru.
-barangsiapa bermusuh denganKu, Aku isytihar perang pada dia.
-jaga guru betul2.
-jaga dengan guru.
-kalau gagal dengan guru takkan jadi manusia.
-walau dia kaya, kecuali sempat minta maaf.
-siapa kita nak pertikai guru.
-tak fikir/nampak salah kita.
-bila dah sifat binatang, kita nampak guru salah.
-kita yang salah.
-guru nak biar kita jadi orang.
-setiap ulama' berlainan ilmu depa.
-jiwa kena kuat betul dengan allah.
-tak fikir untuk jangka masa panjang (bila tak beradab dengan guru)
-kita bangga dan seronok,
-lama2 banyak bala Allah tunjuk.
-kita akan keseorangan, semua tak suka kita.

صلى الله عليه وسلم
Ya Allah, pimpinlah kami selamatkanlah kami ampunilah dosa kami. allahumma amin.

No comments: