Friday, July 11, 2014

Persoalkan semula ya dai'e.

Hari ini 13 Ramadhan.
Pesan yang selalu ingatkan diri dan gusarkan jiwa,

'jadilah hamba Allah bukan hamba Ramadhan'.

Pesanan cukup ringkas, namun cukup padat dan mendalam. Boleh penuh satu kolum jika huraikannya. Saya tak berniat untuk huraikannya pada tulisan kali ini.

Entah kenapa, berlegar dalam fikiran saya, perlunya mempersoalkan, 'adakah para dai'e kini, tujuan nasihatnya...peringatannya benar ?

'Mahu mengajak manusia kembali pada Allah'.

Saya kira, jika para daie memahaminya dengan telus, ianya sangat indah. Bahawa di situ kita faham :

1/ daie bukanlah penghukum namun penyeru
2/ daie perlu seorang yang sentiasa sucikan diri -zahir & batin-
3/ daie perlu sentiasa tingkatkan ilmu, -ilmu agama, ilmu memahami manusia (psikologi) dan ilmu2 lain-

Saya listkan yang ini dahulu, melalui pandangan saya yang terbatas.

Persoalkan semula, agar langkah kita selepas itu, teratur dan padu !


No comments: