Saturday, January 24, 2015

BUKU : KONVOSYEN FIQH UMMAH (KERTAS KERJA)



Harinih batch kiteorang, Batch Fateh kemas Bayt Prisma. *rumah persatuan pelajar Malaysia di Mafraq Jordan.

Sambil2 tu kena kemas Maktabah sekali la. Terjumpa dengan buku yang mengumpulkan kertas kerja Konvesyen Fiqh Ummah, oleh barisan panrelis. Tunggu apa lagi, saya pun rembat la ambik bawak balik rumah nak baca.

Kat Maktabah Bayt Prisma nih banyak buku. Saya takpasti siswa/i ada yang datang sini baca. Pelajar pun tak tau buku apa yang ada kat sini. 

Saya nampak pihak pengurusan Maktabah Bayt Prisma boleh :

1/  Ambil gambar buku2 yang ada di Maktabah. Dalam masa yang sama dah dikira senarai la tu.

2/ Buat review buku sikit atau paling kurang senaraikan isi kandungan buku. *gaya macam la banyak sangat masa kak oi. hehe. Ini boleh tarik perhatian siswa/siswi.

Oklah, bila kita baca kertas kerja, sebenarnya kita membaca ringkasan yang dibuat oleh panelis dari pelbagai buku rujukan mereka. Saya selak dari muka ke muka tadi, macam2 sumber rujukan yang mereka gunakan. Sebenarnya ini boleh tambah sumber bacaan siswa/i yang luas melalui nota kaki dan sumber rujukan yang dilampirkan.

Dan kita boleh belajar bagaimana cara membuat kertas kerja,dan bagaimana cara berfikir. Tanpa mengambil bulat2 apa yang dinukil penulis buku yang dirujuk.

Banyakkan membaca yea siswa/i.

No comments: